Friday 27 July 2012

PERODUA ECO CHALLENGE 2012


Perodua Eco Challenge (PEC) kembali lagi untuk tahun 2012 dengan pelbagai senario menarik. Ini adalah kali keempat acara tahunan ini diadakan dan merupakan sebahagian daripada usaha Corporate Sosial Responsibility (CSR) Perodua. Perodua telah memperuntukkan RM1.2 juta setiap tahun untuk melaksanakan Program Tanggungjawab Korporat PEC yang telah berlangsung di Melaka International Motorsport Circuit (MIMC) pada 13-15 Julai 2012 yang lalu.

Menariknya, semua 13 institusi pengajian tinggi yang mengambil bahagian dalam PEC 2011 kembali berentap pada tahun ini. 13 institusi pangajian tinggi tersebut terdiri daripada Politeknik Ungku Omar, Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Universiti Malaysia Pahang (UMP), Universiti Sains Malaysia (USM), Universiti Kuala Lumpur - Malaysia Bahasa Sepanyol Institut , Universiti Teknologi Mara (UiTM), Universiti Teknologi Petronas (UTP), Universiti Tenaga Nasional (UNITEN), Universiti Industri Selangor (UNISEL) dan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM). Turut mengambil bahagian ialah Politeknik Port Dickson, Politeknik Sultan Azlan Shah dan Universiti Teknikal Malaysia Melaka (UTEM).

Lebih menarik pada tahun ini, tiada kereta atau enjin yang diberikan tetapi setiap pasukan perlu menambahbaik ke atas kenderaan perlumbaan tahun lepas mereka dengan menggunakan enjin 660 cc dan sistem transmisi. Tahun ini, Perodua menyediakan RM10,000 untuk setiap pasukan untuk mengubah/meminda dan meningkatkan kenderaan lumba masing-masing dan RM5,000 untuk cabaran pemasaran.    
Pertandingan PEC 2012 turut menyaksikan Perodua menambah tiga kategori baru– "Time Attack", Cabaran Pemasaran dan Johan Keseluruhan - selain mengekalkan kategori sedia ada iaitu Reka Bentuk dan Kejuruteraan dan kategori Jarak Terjauh. Turut bersama pada PEC 2012 ialah Pengarah Urusan Perodua, Datuk Aminar Rashid Salleh.
Keputusan rasmi, Politeknik Ungku Omar dapat mengekalkan kejuaraannya pada tahun lepas dengan menggondol kategori Johan Keseluruhan, Johan untuk Reka Bentuk dan Kejuruteraan dan Naib Johan untuk kategori jarak terjauh. Politeknik Ungku Omar telah membawa pulang wang tunai sebanyak RM43,000. UNISEL  pula, johan bagi kategori Jarak Terjauh, Naib Johan untuk kategori "Time Attack" dan tempat ketiga untuk cabaran Pemasaran. Kategori lain, Johan bagi cabaran Pemasaran dimenangi oleh Universiti Tenaga Nasional (UNITEN) sementara juara "Time Attack' milik UTM. 






0 comments:

Post a Comment

Categories