Thursday 26 July 2012

Bengkel Intensif Bersama Juara Motorcross Mohammed Balooshi


Kepada peminat aktiviti lasak dan lebih mencabar daya ketahanan fizikal dan mental, sukan motocross adalah antara pilihan. Di samping mengisi masa terluang, ia merupakan antara hobi yang berpotensi untuk menonjolkan bakat yang ada. Sukan ni cukup sesuai kepada lelaki maskulin dan tahan lasak. Sukan lasak ini tidak dinafikan ia sebagai sukan yang berbahaya, dan berisiko untuk mengalami kecederaan yang serius. Namun begitu, dengan adanya jurulatih berpengalaman yang boleh memberi tunjuk ajar dan kelengkapan pakaian sukan khusus, risiko kemalangan boleh dikurangkan.

Pada 7 Julai 2012, Red Bull Blue & Silver (produk Eropah) telah menganjurkan bengkel pemanduan motocross Red Bull Under My Wing in Malaysia bersama Mohammed Balooshi, juara UAE Motocross Championship. Bengkel satu hari ini bertujuan untuk mengembangkan bakat pelumba muda tempatan dalan sukan motocross melalui latihan intensif dan perkongsian pengalaman oleh pelumba profesional. Seramai 50 orang peserta motocross tempatan telah dijemput untuk menghadiri bengkel tersebut. Acara ini telah dianjurkan di DARC Dirt Track, Denai Alam Recreation and Riding Club, Denai Alam.

Projek bengkel Red Bull Di Bawah Sayap Saya bersama juara Motorcross UAE ini menawarkan peluang kepada atlet-atlet muda yang beraspirasi tinggi untuk mempelajari dan menunggang bersama idola sukan motorcross mereka. Bengkel yang pertam kali sepertinya dianjurkan di Malaysia menyediakan latihan dan bimbingan untuk melakukan loncatan gaya professional dan senaman khas untuk membina kekuatan dan ketahanan yang penting untuk persiapan mental dan fizikal demi mencapai prestasi optimum dalam sukan lasak ini.

Juara motorcross UAE berumur 31 tahun yang pernah merangkul kejuaraan berganda pada tahun 2005 dan 2006 telah terpilih sebagai penunggang motorcross terbaik UAE selepas menyertai Red Bull Super X yang berlangsung di Abu Dhabi. Bermula sebagai pelumba motorcross sepenuh masa pada tahun 2002, beliau pernah merangkul kejuaraan dalam kejohanan utama nasional sebanyak 3 kali berturut-turut pada tahun 2009 di Kuwait, Bahrain dan Egypt.
Sepanjang sehari berlangsungnya bengkel ini, Mohammed Balooshi menerangkan dan menunjuk ajar pelbagai teknik khas bagi mengendalikan motorcross dalam trek perlumbaan. Penekanan terhadap teknik yang paling diutamakan bagi pencapaian optimum semasa berlumba. Antara teknik-teknik yang telah diajar dalam sesi bengkel khas motorcross ini adalah berkenaan teknik pengendalian motorcross sewaktu selekoh, teknik melakukan loncatan dan pelbagai teknik bagi mencapai pemecutan optimum. Antara penekanan lain dalam penunggangan motorcross adalah berkenaan motorsikal sukan lasak tersebut. Terdapat dua jenis motorsikal yang digunakan iaitu motorsikal yang menggunakan enjin 2 lejang dan 4 lejang. Jenama ataupun pembuat motorsikal tidaklah begitu ketara kerana setiap pengeluar akan sentiasa bersaing untuk mengeluarkan jentera yang terbaik.

Sebelum memulakan penunggangan di trek motorcross, adalah dinasihatkan sebaik-baiknya penunggang berjalan kaki mengelilingi trek. Ia adalah penting bagi mengenalpasti keadaan trek, selekoh-selekoh tajam, kawasan berlumpur, kawasan lonjatan, kawasan permukaan licin dan paling penting, garisan penamat. Selain itu, senaman regangan badan juga perlu. Ramai penunggang mengambil mudah tentang perkara ini. Sukan lasak ini memerlukan ketahanan fizikal, dan bahagian badan yang memerlukan tumpuan ialah lengan, kaki dan belakang. Berkenaan dengan pakaian dan aksesori sukan ini, yang diperlukan bagi penunggang motorcross adalah seperti topi keledar, goggle, suit perlindungan, dan boot khas. Pemakaian yang bercirikan keselamatan adalah penting untuk mengurangkan risiko kecederaan dan bukanlah untuk kelihatan lebih style seperti Jeremy McGrath dan handalan-handalan motorcross yang lain.

Jagoan UAE pada sesi bengkel intensif tersebut lebih banyak menekankan teknik dalam perlumbaan. Beliau berkongsikan cara-cara untuk mengambil selekoh tajam dengan kawalan brek, posisi badan penunggang dan juga kawalan throttlemotorsikal. Pemecutan optimum hanya dapat dicapai dengan teknik penunggangan yang betul. Teknik loncatan dan mendarat adalah yang paling digemari peserta-peserta bengkel pada hari tersbut. Balooshi turut menunjukkan skill dan kemahirannya dalam melakukan loncatan. Sukan motorcross di Malaysia tidak kurang hebatnya. Namun, kos yang agak tinggi untuk penglibatan dalam sukan lasak tersebut terhad dan menjadikan ia berstatus dan ekslusif. Walaubagaimanapun, ia merupakan tempat yang terbaik untuk berjumpa dengan kaki-kaki motor, meredakan stress dan menguji ketahanan fizikal dan mental anda.

0 comments:

Post a Comment

Categories